Een cv ketel produceert over het algemeen niet veel geluid. Toch kan het voorkomen dat een cv-ketel ineens vreemde geluiden of lawaai begint te maken. Een CV-ketel die lawaai maakt kan verschillende oorzaken hebben, maar in de meeste gevallen is dit makkelijk te verhelpen.
CV ketel maakt lawaai bij het aanslaan
Als een cv-ketel aanslaat, beginnen zowel de ventilator als de pomp te draaien. Dit zijn normale geluiden. Op een gegeven moment gaat ‘ie vonken of ontsteken en zal de ketel aanslaan, dit kun je soms horen en is geen probleem. Als het geluid heel erg is, is er vaak wel wat aan de hand. De pomp en/of de ventilator kunnen een schurend geluid maken, dit zijn dan meestal de lagers en dan zul je het onderdeel moeten vervangen. Ook kan het zijn dat de ketel soms explosief ontsteekt, waarbij je een knal hoort, dit zou niet moeten. Vaak is dat een probleem van een slechte vonk door de ontsteek pen of ontsteek kabel. Tevens kan de gaslucht verhouding niet goed zijn.
CV ketel maakt brommend geluid
Wanneer uw cv-ketel een brommend geluid maakt wordt dat in 9 van de 10 gevallen geproduceerd door een kapotte pakking. Er ontstaat hierdoor namelijk een verkeerde gas/lucht verhouding. Het is niet direct gevaarlijk, maar wel slim om iemand te laten kijken.
CV ketel maakt een bonkend geluid
Een bonkend geluid in de CV-ketel wordt vaak veroorzaakt wanneer de CV-ketel wel brandt, maar zijn warmte niet kwijt kan. Hierdoor gaat de CV-ketel inwendig koken en ontstaat er een luchtbel waardoor de druk omhoog gaat. Omdat de druk toeneemt klapt de luchtbel weer in elkaar wat het bonkende geluid veroorzaakt.
Dit kan zo een hele tijd doorgaan en kan optreden als alle radiatoren zijn dichtgezet en/of de pomp defect is. Beide keren zal er dus geen water door de ketel stromen waardoor de cv-ketel de warmte niet kwijt kan en aan de kook raakt.
CV ketel maakt lawaai tijdens gebruik warm water
Dit kan normaal zijn. Tijdens het tappen van warm water draait de ketel altijd op zijn volle vermogen. Gezien dit gekoppeld gaat met het toerental van de ventilator, zal de ventilator dus veel harder draaien dan wanneer deze op de cv installatie staat te draaien. Omdat de ketel dan ook hoog in temperatuur staat te draaien kan het soms ook zijn dat de ketel aan de kook komt. Dit geeft een hoog geruis weer in de ketel. Vaak zit de ketel dan verstopt met magnetiet (dit is een soort ketelsteen) Over het algemeen zie je deze kwaal vaak bij ketels met een (meestal ronde) RVS warmtewisselaar.
CV ketel maakt tikkend geluid
Het tikkende geluid van een cv ketel kan veroorzaakt worden door de stalen leidingen. Een ketel maakt vaak warm water. Als de cv-ketel daar mee klaar is, staat de ketel stil en zit er zeer heet water in de ketel. Op het moment dat de cv installatie aanspringt, stuurt het dus dat zeer hete water de cv leidingen in.
Deze cv leidingen gaan door het grote temperatuurverschil uitzetten. Als je dan stalen leidingen hebt en deze zijn niet volledig spanningsloos kun je getik krijgen. Dit kan optreden als de leidingen heet worden, maar ook als de leidingen weer afkoelen.
In sommige gevallen kan het ook de ketel zijn die tikt. Ook hier geldt weer uitzetten en krimpen van metalen. Meestal is dit gemakkelijk te verhelpen door wat vet te gebruiken tussen de metalen die kunnen bewegen.
CV ketel maakt stoomboot geluid
Een stoomboot geluid uit uw CV-ketel wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde gas/lucht verhouding. Als deze gas/lucht verhouding niet goed is en de ketel staat heel laag te branden (dus een klein vlammetje) dan kan het zo zijn dat in een milliseconde de vlam even achter de brander gaat branden. Hier ontstaat dan wat meer druk en de vlam gaat vervolgens weer voor de brander branden. Dit gebeurt ongeveer 50 keer per seconde en brengt dit geluid tot stand. Meestal is dit te gemakkelijk te verhelpen door de gas/lucht verhouding goed af te stellen. U kunt hiervoor het beste een erkende installateur voor inschakelen.
CV ketel maakt fluitend geluid
Het fluiten van de cv-ketel komt vaak doordat de warmtewisselaar gedeeltelijk verstopt zit.
De ketel komt wel aan de kook en kan zijn warmte ook wel afstaan, maar dit gebeurt vaak in een gedeelte van de wisselaar waar het water niet meer goed door heen stroomt. Op dat punt staat het water dan eigenlijk gewoon te koken. Om dit op te lossen moet je chemicaliën toevoegen aan de cv installatie, maar vaak kun je het beste de wisselaar vervangen en dan chemicaliën toevoegen zodat het niet nog een keer gebeurt. Het probleem bij gebruik van chemicaliën is dat de fabrikant dan vaak geen garantie meer op de wisselaar geeft. Dit soort dingen doen wij daarom ook altijd in overleg met de fabrikant.
Heeft u nog vragen?
Bij blijvende vragen kan je altijd contact opnemen met Preuter! Preuter Installatietechniek is een florerend installatiebedrijf met erkende installateurs in Deventer. Onze vakkundige installateurs bieden zowel de particuliere als kleinzakelijke markt complete installatieservice: materiaal, installatie, onderhoud en service. Ook als het om dakbedekking gaat bent u bij Preuter Installatie techniek aan het goede adres.
Of vraag een offerte aan! Binnen een aantal werkdagen heeft u de offerte in huis!